Aktualizacja: Kwiecień 2025

Jeśli chcesz latać dronem w Tajlandii, w pełni legalnie, bez obaw o problemy prawne, to mam dobrą wiadomość. Przygotowałem dla Ciebie instrukcje krok po kroku jak uzyskać niezbędne pozwolenia.

Ten post zawiera linki afiliacyjne. Kupując ubezpieczenie z naszego linku zapłacisz za nie tyle samo, a część z tej kwoty trafia na nasze konto i wspiera proces tworzenia kolejnych materiałów z podróży.

Jakie drony trzeba rejestrować?

Prawo wymaga rejestracji wszystkich dronów które mają kamerę oraz wszystkich o wadzie powyżej 2 kg, a więc wszystkich którymi praktycznie jesteśmy zainteresowani latać.

Jak wygląda rejestracja?

Pełnej rejestracji można dokonać w ciągu jednego dnia, choć czasem może zająć to dłużej. Dlatego warto się przygotować i wykonać możliwe kroki jeszcze przed podróżą do Tajlandii. Rejestracja w CAAT wymaga tajskiego numeru telefonu do utworzenia konta, za to potwierdzenia rejestracji dostaje się natychmiast. A rejestracja w urzędzie NBTC wymaga posiadania pieczątki z wizą w paszporcie, przez co cały proces możesz zakończyć dopiero po przekroczeniu granicy Tajlandii. Nawet jeśli planujesz być tylko kilka dni w Tajlandii, wcześniejsze przygotowanie się może zapewnić ci legalne i bezproblemowe latanie. Całkowity koszt to około 120 PLN + karta SIM.

Jeszcze przed podróżą możesz kupić odpowiednie ubezpieczenie. Później w Tajlandii kupić tajski numer telefonu i z nim oraz ubezpieczeniem możesz ubiegać się o rejestrację w Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT). Równocześnie, możesz zarejestrować drona w National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC), do którego wymagana jest w paszporcie pieczątka wjazdu do Tajlandii.

Rejestracja dzieli się na 4 kroki:
1. Zakup ubezpieczenia (np. Aeropolisa)
2. Rejestracja Pilota i test w CAAT
3. Rejestracja drona CAAT
4. Rejestracja drona w NBTC
5. Opłacenie rejestracji w NBTC

Krok 0: Przygotowanie dokumentów

Do rejestracji drona potrzebujesz:
1. Tajski numer telefonu
2. Zdjęcie paszportu
3. Zdjęcie wizy w paszporcie
4. Potwierdzenie zakupu drona
5. Informacje o dronie:
– Marka
– Model
– Zdjęcia drona
– Numer seryjny drona
– Zdjęcie drona z widocznym numerem seryjnym i kodem QR
– Numer seryjny kontrolera
6. Dodatkowe dokumenty:
– Deklaracja dla NBTC „Owner Declaration of Conformity” (szablon)

Krok 1: Ubezpieczenie

Ubezpieczenie jest pierwszą rzeczą którą możesz załatwić jeszcze przed podróżą do Tajlandii. Ubezpieczenie musi być na kwotę co najmniej 1 000 000 THB, pokrywać terytorium Tajlandii oraz być w języku angielskim. Możesz skorzystać z dowolnego ubezpieczenia które spełnia te założenia.

Ja zdecydowałem się skorzystać z polskiego ubezpieczenia: Aeropolisa. Ubezpieczenie to jest przygotowane w języku polskim oraz angielskim. Obejmuje cały świat z wyłączeniem USA, Kanady i Japonii. Kosztuje 91zł.

Zakup ubezpieczenia Aeropolisa:

Na stronie: https://aeropolisa.pl/drony/oc-pilota-drona interesuje Cię “Wariant Basic” z sumą gwarancyjną 200 000 zł.
Obok napisu “Loty zagraniczne” wybierz “dodaj” i odpowiedz na trzy pytania zgodnie z Twoją sytuacją. W przypadku rekreacyjnych lotów w Tajlandii małym dronem najprawdopodobniej będzie to:

– “Czy pilot będzie przeprowadzał loty statkiem powietrznym o masie powyżej 25kg?” – NIE
– “Czy pilot będzie wykonywał loty poza terytorium RP z wyłączeniem USA, Japonii i Kanady?” – TAK
– “Czy pilot będzie wykonywał loty w […] celach komercyjnych […] udziału w zawodach, zorganizowanych imprezach, pokazach […]” – NIE

Po zatwierdzeniu odpowiedzi cena wariantu zmieni się na 91 zł/rok, a obok lotów zagranicznych będzie zielony napis “dodane”.

Kliknij przycisk “Wybieram” pod pierwszym wariantem za 91zł.

Na kolejnej stronie uzupełnij swoje dane.
W kategorii jakiej będą wykonywane loty wybierz “otwarta”.


Po wypełnieniu danych zaakceptuj oświadczenia. Na kolejnej stronie będzie podsumowanie. Musisz zaakceptować pierwsze cztery oświadczenia (dwa ostatnie są opcjonalne). Kliknij “Potwierdzam poprawność danych i kupuję ubezpieczenie”.

W ostatnim kroku dokonaj płatności. Po opłaceniu, ubezpieczenie otrzymasz emailem.

Pamiętaj że to nie jest wyłącznie “papierologia” na potrzeby pozwolenia. To jest normalne ubezpieczenie OC i jeśli będziesz miał nieszczęście i spowodujesz jakieś straty podczas urlopu w Tajlandii lub w Polsce, np. dron spadnie na kogoś lub na coś, to ubezpieczenie może pokryć potencjalne koszty.

Krok 2: Rejestracja pilota i test CAAT

Proces rejestracji pilota w CAAT składa się z:
– utworzenia konta na stronie CAAT
– ukończenia testu i otrzymania licencji pilota drona <25kg

Utworzenie konta w portalu UAS
Wejdź na stronę urzędu i zacznij od zmiany języka na angielski w prawej górnej części strony. Następnie wybierz “Create a new Account”. W kolejnym kroku podaj tajski numer telefonu na który zostanie wysłane jednorazowe hasło niezbędne do utworzenia konta. Potwierdź swój numer telefonu otrzymanym kodem SMS. Następnie utwórz konto wybierając metodę rejestracji “CAAT”. Wprowadź swoje dane, potwierdź warunki oraz zasady i potwierdź wprowadzone dane. Po potwierdzeniu będziesz mieć utworzone konto.

Test na licencję pilota drona
Zaloguj się na swoje konto UAS. Kliknij przycisk “Basic pilot registration below 25”. Wypełnij formularz swoim adresem w Tajlandii pod którym będziesz przebywać, prześlij zdjęcie paszportu z twoimi danymi, zaznacz pola wyboru w części “self declaration form, wybierz “Next” i potwierdź swoje dane. Dalej pojawi się strona zawierająca materiały z których będą pytania oraz ogólne informacje o teście.

Test może trwać maksymalnie 40 minut, po tym czasie zostaje automatycznie zakończony. Test składa się z 5 części poświęconych poszczególnym działom i ma 40 pytań w tym kilka losowo innych. Aby zaliczyć test należy odpowiedzieć poprawnie na 75% pytań.
– Prawo i przepisy lotnicze – 13 pytań
– Wiedza ogólna – 8 pytań
– Przestrzeń powietrzna – 6 pytań
– Czynniki ludzkie – 6 pytań
– Procedury operacyjne – 7 pytań

Chcesz poznać pytania i odpowiedzi?

EBOOK
Test na Pilota drona

Pytania z opracowaniem

Od razu po zakończeniu testu wyświetlona jest informacja o wyniku. Jeśli wynik był pozytywny, od razu nadana jest licencja pilota. jeśli wynik jest negatywny to można przystąpić do testu kolejny raz po upływie 24 godzin.

Krok 3: Rejestracja drona w CAAT

Proces rejestracji drona w CAAT składa się z:
– rejestracji drona na portalu UAS
– umieszczenia numeru drona na dronie

Rejestracja drona na portalu UAS
Zaloguj się na swoje konto UAS. Przejdź do zakładki “Drone” (znajduje się w lewej części strony). Kliknij przycisk “Register a drone below 25kg”. Na kolejnej stronie będą wypisane podstawowe zasady korzystania z dronów i obowiązujące przepisy, kliknij “Start filling out the registration form”.

Na kolejnej stronie musisz wybrać cel latania dronem, wpisać informacje o swoim dronie i ubezpieczeniu, przesłać kopię polisy ubezpieczeniowej, kopię potwierdzenia zakupu drona, zdjęcie drona oraz klikając ptaszka potwierdzić że: masz 20 lat, nie zostałeś prawomocnie skazany na karę pozbawienia wolności za przestępstwa związane z narkotykami lub przepisami celnymi, oraz że nie stanowisz zagrożenia dla kraju.
Należy potwierdzić wprowadzone informacje.

Umieszczenie numeru drona na dronie
Po potwierdzeniu danych wyświetlony zostanie numer drona, który obowiązkowo należy na nim umieścić w widocznym miejscu, o wysokości czcionki co najmniej 3mm.

Po wykonaniu tych kroków rejestracja w CAAT jest zakończona.

Krok 4: Rejestracja drona w NBTC

Tą rejestrację możesz ukończyć dopiero po przekroczeniu granicy z Tajlandią i otrzymaniu pieczątki z wizą w paszporcie. Jednak jeszcze przed podróżą możesz utworzyć konto i uzupełnić je swoimi danymi aby już na miejscu wszystko poszło sprawniej.

Załóż konto na stornie NBTC i uzupełnij je wymaganymi danymi, jako adres polecam podać taki z Phuket lub Krabi – tamtejszy urząd akceptuje zgłoszenia najszybciej, w ciągu kilku godzin roboczych.

Po przylocie do Tajlandii zaloguj się na swoje konto, z górnego menu wybierz: Request Form -> UAV’s Radio Equipment Registration -> New registration of drone.

W części „Date of possession of a radio communications device” jeśli to Twój własny dron wybierz: „Temporarily imported into the country„. Obok wybierz „Visa” i wpisz datę początku i końca wizy oraz datę przekroczenia granicy Tajlandii.

„Information on external flight control aircraft.
Tu podaj wszystkie dane drona oraz zakres w jakim chcesz z niego korzystać. Dla przykładowego DJI Mini 3 wyglądałoby to tak:

W ostatniej części prześlij wszystkie niezbędne dokumenty:
– Zdjęcie paszportu
– Wypełnioną deklaracje „Owner Declaration of Conformity” (szablon)
– Zdjęcie drona
– Zdjecie numeru seryjnego drona z widocznym kodem QR
– Zdjecie numeru seryjnego kontrolera z widocznym kodem QR
– Zdjęcie pieczątki wizy z paszportu

Podczas wyboru urzędu który będzie rozpatrywał podanie, zwróć uwagę który ma najmniejszą kolejkę podań. Wyślij wniosek.

Krok 5: Opłata rejestracyjna w NBTC

Po akceptacji formularza dostaniesz wiadomość email i możesz pobrać dokument płatności. Zabierz go razem z paszportem do banku Krungthai i zrób opłatę w wysokości 214 THB + 10 THB opłaty za płatność. Potwierdzenie płatności w systemie NBTC zwykle pojawia się na drugi, lub trzeci dzień.

Wydrukuj!

Uzyskane potwierdzenia rejestracji w NBTC, CAAT oraz ubezpieczenie najlepiej zawsze mieć przy sobie! Wydrukuj je lub pobierz na telefon, żeby w razie kontroli szybko je znaleźć nawet bez internetu. I pamiętaj, żeby przed lotem umieścić na dronie jego numer uzyskany podczas rejestracji w CAAT.

Odświeżenie rejestracji

Licencja pilota w CAAT jest ważna przez 2 lata, a rejestracja drona jest bezterminowa. Za to rejestracja w NBTC jest tylko na czas wizy. Jeśli przedłużasz wizę, to potrzebujesz przedłużyć też rejestrację drona na stronie NBTC i zapłacić. Tak samo jeśli ponownie przekraczasz granicę Tajlandii i dostajesz nową wizę, to potrzebujesz znowu zarejestrować drona w NBTC i zapłacić. Oczywiście jeśli chcesz nim nadal latać.

Gumowych palm! 🌴

Rejestracja drona w Tajlandii może wydawać się nieco skomplikowana, ale z pomocą tego wpisu pójdzie Ci szybko i sprawnie. Pamiętaj że latanie dronami podlega pod prawo lotnicze i całkiem łatwo jest wpaść w poważne problemy z prawem. Polecam robić to zgodnie z przepisami danego kraju, żeby latać bez stresu.

Wspaniałej podróży do Tajlandii i świetnych ujęć z drona!

Wesprzyj nas kawą!

Pomogliśmy Ci w przygotowaniach do podróży? Możesz nam postawić kawę! Twój gest będzie dla nas ogromnym wsparciem i motywacją do dzielenia się kolejnymi wskazówkami!

Może Cię zainteresuje:

148 Komentarze

  1. Hej,
    Dzięki wielkie za pomoc! Rejestracja w CAAT poszła w mgnieniu oka i bez większych problemów! Teraz czas na NBTC i teraz pytanie czy ktoś ma doświadczenie jak to wygląda jak się zgłosicie bezpośrednio do urzędu NBTC ? Czytałem że idzie to całkiem sprawnie. Pytanie drugie czy jest jakaś aplikacja do zgłaszania lotów cos jak Drone Tower ? Dzięki!

    1. Hej! Dzięki za info – super słyszeć, że rejestracja w CAAT poszła gładko!

      Jeśli chodzi o NBTC, to wszystko zależy od konkretnego urzędu. Wiem, że ten na Phuket (obsługujący też Krabi) działa bardzo sprawnie i potwierdzenie można dostać nawet w ciągu kilku godzin roboczych.

      Nie do końca wiem, co masz na myśli pisząc o „zgłoszeniu się bezpośrednio”, ale cały proces da się ogarnąć online przez ich stronę – dokładnie tak, jak opisałem w poście wyżej 🙂

  2. Przyleciałem wczoraj do Bangkoku i muszę Wam powiedzieć, że z NBTC poszło mega szybko! Miałem wcześniej przygotowane zdjęcia wszystkiego, nr seryjne itd. Jak tylko dotarliśmy do hotelu, zrobiłem zdjęcie stempla z paszportu, wypełniłem wniosek na stronie NTBC, wysłałem i po 10 min otrzymałem potwierdzenie z wygenerowaną płatnością. Km ode mnie miałem Krungtai bank, poszedłem, opłaciłem (mogłem tylko gotówką) i uwaga po 15 min dostałem potwierdzenie, że przelew dotarł i przesłali papiery wszystkie z NBTC! Dodam, że rozpatrywało biuro z Phuket bo takie się podstawiło, mimo, że sam będę na Krabi więc jestem mega zaskoczony tym bardziej, że robiłem to w piątek 20 min przed 16 gdzie zamykają Bank. Polecam wszystkim bo naprawdę sprawnie poszło. Pozdrawiam

    1. Dzięki za podzielenie się doświadczeniem! Super słyszeć, że wszystko poszło tak sprawnie. Krabi/Phuket ewidentnie ogarniają temat. Mam nadzieje że pobyt w Tajlandii się udał i masz mnóstwo świetnych ujęć i zdjęć 🔥📷

  3. Jaki numer telefonu wpisać w dokumencie „Owner’s Declaration of Conformity (ODoC) Form”? Czy to musi być ten tam tajski numer telefonu podawany podczas zakładania konta w CAAT ? Czy to ma być telefon do hotelu w którym się będzie mieszkać? Tam trzeba też podać adres właśnie chyba hotelu…?

    1. Cześć!
      Robię dokładnie tak jak podejrzewasz: podaję adres hotelu w Tajlandii i zawsze przechodzi to bez najmniejszego problemu 🙂
      Pozdrawiam!

      1. W tym polu wystarczy podać adres hotelu lub numer telefonu. Gdybym nie wpisywał tam adresu hotelu, podałbym swój tajski numer telefonu, czyli ten sam co w CAAT.

  4. Tajski numer tel jest niezbędny, ale przechodzi z opcją eSIM co jest wygodne.

    Potwierdzam, że płatność przechodzi tylko w tym banku i niestety są długie kolejki, natomiast przelew dotarł natychmiast i w kilka minut miałem maila z certyfikatem.

    W NBCT można założyć konto i wpisać część danych nawet przed przylotem.
    Jeśli nie chcemy opłacać ubezpieczenia na cały rok to można wykupić krótsze ubezpieczenie na stronie coverdrone.

  5. Cześć Grzegorz. Dzięki bardzo za poradnik. Właśnie jestem na etapie zdania egzaminu. Pytanie czy możesz Ty albo inni zmienić nr telefonu na stronie CAAT? Tzn czy to pole do zmiany tel jest edytowalne?

    1. Cześć!
      U mnie to pole jest niemodyfikowalne. Myślę że aby go zmienić lub dane paszportu trzeba by kontaktować się mailowo z CAAT z taką prośbą.

  6. Udało się załatwić wszystkie formalności w bardzo krótkim czasie. Po przylocie w czwartek złożyłem formularz w NBTC, po około 15 minutach miałem odpowiedź, że adres w ODoC musi być adresem w Tajlandii, po uzupełnieniu odpowiedniego adresu, zatwierdzenie i dokument do opłaty przyszły po kolejnych 15 minutach. W piątek rano miałem w planach w alternatywny sposób dokonać opłaty NBTC. W pierwszej kolejności zacząłem od Seven Eleven, które podobno obsługuje płatności rachunków, ale Pani ze sklepu nie udało się przepchnąć tego rachunku przez system. Następnie poszedłem do recepcji mojego hotelu aby zapytać gdzie najbliżej mogę opłacić ten druk i Pani zaproponowała, że może go opłacić prywatnie, ze swojego rachunku i oddałem jej pieniądze w gotówce. Po godzinie od płatności miałem już ostateczne potwierdzenie NBTC. Także nawet przy tygodniowym urlopie można ogarnąć legalne latanie dronem a formalności na miejscu są do zrobienia nawet w jeden dzień. Bardzo dziękuję za poradnik 🙂

    1. Cześć! Bardzo się cieszę że udało Ci się to tak sprawnie załatwić! Dzięki za podzielenie się tym jak wyglądał twój proces.
      Mógłbyś podzielić się jakie miasto podałeś w NBTC? Od adresu zależy który urząd rozpatruje wniosek, a więc jak sprawnie to pójdzie. Widać że ten który obsługiwał Ciebie robi to bardzo sprawnie!

  7. Czy tez mieliście sytuacje ze NBTC zaakceptował wniosek ale nie przyszły wam na maila dokumenty do zapłaty? W zakładce Track request status jest już informacja o konieczności opłaty (u góry zaznaczony ptaszek przy fees payment) ale nie można nic pobrać oraz żadne dokumenty nie przyszły na maila.

    1. Cześć!
      NBTC wysyła emailem jedynie informację o tym że wniosek został zaakceptowany. Dokument płatności możesz pobrać z ich strony:
      Zaloguj się na swoje konto, na górze z najedź na „Request Form” i wybierz: „Track Request status”. Na stronie która się załaduje będziesz miał listę wszystkich złożonych wniosków. Kliknij niebieski numer wniosku i przekieruje cię to na stronę na której będziesz mógł pobrać zlecenie zapłaty o nazwie „Invoice / Remittance Document”, po prawej stronie masz ikonkę pliku pdf która pobiera wybrany dokument.

      1. No właśnie problem w tym że wniosek zaakceptowany a brak pliku do pobrania. Czekam jeszcze jeden dzień, jak się nie uda to wniosek od nowa. Może uda się za drugim razem

  8. Cześć, natrafiłem na informację że na polisie musi być numer seryjny drona. Inaczej nie akceptują polisy. Czy to prawda ?

    1. Cześć!
      Informacja pochodzi z oficjalnych wytycznych CAAT i jest prawdziwa, jednak polecane przeze mnie ubezpieczenie jest sprawdzone przez setki osób korzystających z tego wpisu, oraz oficjalnie zweryfikowane mailowo z urzędem CAAT że jest przez nich akceptowalne. Dzięki temu możesz bez obaw je kupić i użyć go do rejestracji.

  9. Czesc,
    Chciałbym otworzyć konto w CAAT przed wylotem do Tajlandii
    potrzebny jest do tego tajski numer, żeby dostać jednorazowe hasło (OTP).
    Próbowałem: http://www.smspool.net – nie dochodzą sms.
    Jeśli macie sprawdzone serwisy, które umożliwiają jednorazowe odebranie takiego SMS. Proszę o Info. Pozdrawiam

    1. Forum Tajlandia na FB jest Tajka, która rejestruje na siebie numer – łącznie za 700THB z kartą + jej czas.
      Ja skorzystałem i wszystko elegancko. Zostało mi tylko NBTC po przylocie.
      Wysokich lotów !

  10. Ja właśnie jestem w Tajlandii i rejestracja drona w NBTC zajęła mi tydzień do momentu wydania pozwolenia, w międzyczasie trafiłem na jeden dzień wolny od pracy i drobne problemy z danymi w formularzu co wydłużyło pewnie czas oczekiwania. Ważne jest żeby mieć dobry internet najlepiej w telefonie bo niestety WiFi pozostawia wiele do życzenia. Opłatę oczywiście trzeba zrobić w banku ale mi się udało przez pilotkę wycieczki którą była Tajką o miała konto internetowe więc zrobiła przelew bo niestety nie mogłem się wstrzelić z wizytą w banku tym bardziej że pracują do 16. Tak czy inaczej jeszcze raz bardzo dziękuję za pomoc i teraz już będę mógł latać na legalu 😉

      1. Cześć!
        W NBTC należy podać tajski adres, na jego podstawie będzie wybrany urząd rozpatrujący twój wniosek, a od tego będzie zależeć długość akceptacji. Osobiście polecam podać okolice Krabi bo tam rozpatrywanie trwało mniej niż dzień roboczy gdy składałem taki wniosek. A w moim przypadku podając adres w Bangkoku było to około tygodnia.

  11. Mam pytanie, a mianowicie czy muszę wypełniać ta licencję pilota 40 pytań? Jak przecież mam zrobioną już ta swoją w Polsce i jest nadal ważna.

      1. Dzięki za odpowiedź. a teraz mam drugie pytanie jestem od wczoraj w Tajlandii i właśnie wypełniam formularz i chcą też zdjęcie ODoC. a skąd mam je wziąć? Gdzie to miałem wypełnić wcześniej?

      2. Cześć!
        Link do formularaz ODoC znajdziesz na początku wpisu, to ostatni punkt w rozdziale o przygotowaniu dokumentów

  12. Cześć,
    pytanie o tajski numer telefonu do rejestracji w CAAT. Jestem jeszcze w Polsce, do Tajlandii lecę za 3 tygodnie i chcę możliwie przyśpieszyć wszystkie dronowe procedury.
    Mam możliwość skorzystania z tajskiego nr telefonu od znajomego, który jest obecnie w Tajlandii. Czy, mając doświadczenie związane z przejściem całej procedury, sądzicie, że może mieć to jakieś minusy? Czy ten numer telefonu jest wykorzystywany do czegoś jeszcze oprócz uzyskania kodu OTP przy rejestracji?

    1. Cześć!
      Jeśli masz taką możliwość to śmiało korzystaj. Numer jest wymagany wyłącznie do założenia konta, każde kolejne logowanie wykonuje się korzystając z maila i hasła. A numer telefonu możesz później zmienić na swój własny jak już przylecisz do Tajlandii.

      1. Cześć Grzegorz. Dzięki bardzo za poradnik. Właśnie jestem na etapie zdania egzaminu. Pytanie czy możesz Ty albo inni zmienić nr telefonu na stronie CAAT? Tzn czy to pole do zmiany tel jest edytowalne?

    1. Cześć!
      Dowód zakupu jest wymagany i tego raczej się nie przeskoczy bo trzeba to załączyć. Opcje myślę że są dwie: poprosić sprzedającego z OLX o dowód zakupu… albo wykazać się umiejętnościami photoshopa 🙂

  13. Dzięki za opisanie wszystkiego krok po kroku, bardzo przydatne!

    Dodam też coś od siebie – jak ktoś chce zarejestrować konto już w Polsce to mi udało się to przez wygenerowanie numeru na stronie http://www.smspool.net za 0,13$ (trzeba doładować portfel na stronie, jeśli doładujemy za pomocą krypto to nie ma minimum, a jeśli chcemy kartą to trzeba minimum 3$ wpłacić). Wybieramy „Quick Order”, service „Not listed/ Other/ Any” no i kraj Tajlandia. Wyskakuje nam numer, kopiujemy go i po chwili przychodzi SMS 🙂
    Wcześniej próbowałem na innej podobnej stronie, ale tam SMS nie przychodził. Także jak ktoś chce to sobie załatwić na spokojnie w domu to polecam 🙂

    1. Myślisz, że to rozwiązanie jest bezpieczne? Pytam, bo chciałbym skorzystać, ale zastanawiam się czy nic po drodze się nie stanie i w przyszłości.

        1. Udało się! To co zrobiłem. Z listy rozsuwanej wybrałem „Service: Steam” i wtedy wpisałem ten numer (który się pojawił) na stronie urzędu poprzedzając go znakiem „+” i kod elegancko przyszedł 🙂

  14. Cześć Mam pytanie odnośnie płatności do NBTC, czy po wypełnieniu formularza na stronie NBTC i dołączenia zdjęcia z pieczątką w paszporcie, druczek do wpłaty dostaje się od razu na maila, czy trzeba czekać, aż zaakceptują mój wniosek ? Z lotniska będę przejeżdżał obok tego banku i mógłbym od razu zrobić wpłatę 😉

    1. Cześć!
      Niestety trzeba poczekać na akceptację przez urząd. Po opłaceniu też trzeba poczekać, aż zarejestrują wpłatę i dopiero wtedy otrzyma się potwierdzenie rejestracji.
      A banki są bardzo popularne wiec nie powinien być to problem żeby mieć go niedaleko 🙂

  15. Hej. Czy tajski eSim kupiony np przez Airlo, zaloguje się od razu jeszcze w Polsce do sieci przez roaming? Zastanawiam się, czy będę mógł otrzymać smsa potrzebnego do rejestracji przed przyjazdem do Tajlandii.

    1. Hej!
      Nie korzystałem jeszcze za dużo z tego typu usług i ciężko mi powiedzieć czy zadziała w tym przypadku. Choć widzę że są opcje które obsługują w SMS w Tajlandii, jeśli bedą miały tajski nr i będą obsługiwać sms to zdaje się że powinny zadziałać. Jeśli zdecydujesz się przetestować to daj znać z czego skorzystałeś i czy były jakieś problemy. Super będzie mieć i polecać sobie kolejną sprawdzoną rzecz 🙂

      1. Hej. Faktycznie, zakupiony w Polsce eSim (Airalo) zalogował się do sieci dopiero w Tajlandii – wiec dopiero wtedy poznałem swój numer i mogłem odebrać SMS. Ale wszystko przebiegło zgodnie z procedura. Dzięki!

  16. Cześć,
    mam pytanie dotyczące patności za NBTC. Czy trzeba koniecznie opłacić to w banku Krungthai? Czy można to zrobić online lub w innym banku?

    1. Cześć,
      Gdy próbowałem opłacić to w innym banku, niestety nie chcieli mi tego przelewu zrealizować. A online nie próbowałem. Ten bank jest bardzo popularny w Tajlandii i nie powinno być problemów ze znalezieniem jednego z oddziałów. Jeden jest nawet na samym Khaosan 🙂
      Pozdrawiam!

  17. Dzień dobry,

    Udało mi się jeszcze w grudniu złożyć wniosek w CAAT na starych zasadach i otrzymałem status Approved. Kolejne etapy potrzebne do legalnego latania dronem powinienem wykonywać według kroków z 2024 roku czy według aktualnych? Czy konieczne jest wypełnianie testu? Do Tajlandii wybieram się pod koniec lutego

    1. Dzień dobry,
      Pozostałe kroki pozostają bez zmian. Rejestracja w CAAT na starych zasadach nadal jest ważna, jeśli została potwierdzona. Test jest konieczny tylko uzyskując licencję wg. obecnych zasad, mając starą rejestrację nie ma potrzeby go wykonywać. W NBTC proces jest taki sam zarówno według nowych, jak i starych zasad.
      Pozdrawiam!

  18. Hej,
    Jeśli do podróży poniżej 60 dni nie potrzebuje wizy, to jaka Wize i gdzie kupić, żeby legalnie zarejestrować się i latać dronem w Tajlandii?
    Dzięki za wszelkie rekomendacje.

    1. Hej,
      Nie ma potrzeby zakupu wizy. Wystarczy posiadać pieczątkę imigracyjną otrzymaną po przyjeździe. Należy również podać datę przylotu oraz datę końca ważności wizy, które są widoczne na tej pieczątce. Na końcu należy przesłać zdjęcia pieczątki jako plik „copy of visa”.
      Pozdrawiam serdecznie!

      1. Witam,
        Bardzo dziękuję za rzeczowy przewodnik. Zdałem egzamin ale podczas procedury rejestracji drona nie chce mi przyjąć pliku z ubezpieczeniem. Faktura w PDF weszła, zdjęcie drona w JPG też. Niestety nie chce załadować pliku z ubezpieczeniem ani w PDF ani w JPG. Bez tego nie chce dalej formularz puścić. Już dwa razy próbowałem rejestracji drona od początku. Efekt taki sam 🙁
        Pozdrawiam

        1. Cześć,
          Nie spotkałem się z czymś takim do tej pory, a nie kojarzę też żeby były tam jakieś specyficzne wymagania. Wyskakuje może jakiś błąd albo komunikat? Próbowałeś może przesłać zupełnie inne pliki pdf i zobaczyć czy je da się przesłać?
          Pozdrawiam

  19. Hej, po jakim czasie mniej więcej przychodzi jakiś mail z potwierdzeniem utworzenia konta na CAAT, na stronie była informacja o pomyślnym założeniu konta, a nie mogę się zalogować mailem.

    1. Cześć!
      Właśnie sprawdziłem i na mailu nie widzę żadnych potwierdzeń zakładania konta od CAAT. Spróbuj może zalogować się numerem telefonu którego użyłaś i potem na koncie warto sprawdzić czy w mailu nie ma jakiejś literówki.

  20. Cześć,
    Dziś kolejny raz aplikowałem o rejestrację więc wrzucę w komentarzu update jak to obecnie wygląda. A generalnie wszystko da się ogarnąć w pół dnia!

    CAAT robiłem jeszcze w grudniu aktualizując powyższy wpis więc już miałem wcześniej. Ale licencję pilota oraz numer drona dostałem natychmiast po ukończeniu testu oraz wypełnieniu wniosku rejestracji drona. Więc realnie to ~godzina na przeklikanie i wypełnienie testu z odpowiedziami które opracowałem.
    NBTC aplikowałem wczoraj wieczorem korzystając z adresu w Krabi (kolejka 9 wnisoków). Rano dostałem potwierdzenie, w południe opłaciłem i po godzinie już miałem zatwierdzoną rejestrację.

    Jak wam się spieszy z rejestracją w NBTC, to odział który to rozpatruje zależy od tego jaki adres podacie wypełniając formularz na stronie, wydaje mi się że w Krabi idzie to szybciej niż w Bangkoku, ale to tylko moje odczucie. Po wpisaniu adresu na dole strony wyświetli się informacja ile wniosków jest w kolejce w danym urzędzie. Tylko podajcie ten sam adres co w załączniku „Owner Declaration of Conformity” bo wam odrzucą. Nie pytajcie skąd wiem 😅

    Dajcie znać ile czasu wam zajęła rejestracja, to będziemy mieli obraz jak sprawnie to idzie i który urząd załatwia to najszybciej.

    1. Cześć,
      próbuje właśnie przejść rejestrację w NBTC i na końcu załączenia pliku jest informacja o wyniku prawnym, pod punktem numer 3 ? Serio trzeba mieć jakiś dokument potwierdzający ? Czy może jest jakiś sposób aby to obejść? Nie, że mój status prawny jest podejrzany, ale nie chce dodawać sobie roboty kolejnymi wnioskami o niekaralność :). Z góry dzięki

  21. Cześć. Fajnie przygotowany poradnik.
    Czy wiesz może jak to wygląda z transportem drona do Tajlandii, jeśli mamy przesiadkę w Singapurze i będziemy tam 22h? Czy trzeba wypełniać tam jakieś dokumenty nawet jeśli nie chcielibyśmy nim latać po Singapurze? Może jeszcze jakieś podpowiedzi jeśli jednak chcielibyśmy latać

    1. Cześć Ania!
      Ślicznie dziękuję!
      Podczas mojego krótkiego pobytu nie miałem żadnych problemów na lotnisku z dwoma dronami w podręcznym. Byłem na tyle krótko że nigdzie nie latałem.
      Wiem jak szybko prawo dronowe się zmienia, i nie śledzę sytuacji w Singapurze na bieżąco więc ciężko mi powiedzieć. Może ktoś z czytelników miał większe doświadczenie z Singapurem 🙂

  22. Hej,
    Bardzo dziękuję za świetny poradnik, wybieram się niebawem do Tajlandii i naprawdę ciężko dostać konkretne informacje!

    Szybkie pytanie z mojej strony, bo został wspomniany kod QR drona. Gdzie mogę taki znaleźć?
    Pozdrawiam

  23. Rewelacyjny poradnik Panie Grzegorzu. Na szczęście trafiłem na niego przed zmianą na Caat i dzisiaj miałem status approved więc to mam z głowy. Planuje teraz wstępnie uzupełnić formularz na Ntbc i zapisać go na koncie żeby po przylocie do Tajlandii tylko go uzupełnić o zdjęcia wizy i pieczątkę z paszportu bo czytałem gdzieś że jest taka opcja. Pozdrawiam serdecznie i życzę szczęśliwego nowego roku

    1. Dziękuję! Bardzo miło słyszeć, że dzięki wskazówkom kolejna osoba wszystko przeszła bez problemu! Dziękuję za kawę i życzę spokojnych lotów w 2025! 🥳

  24. Hej,
    1. na stronie NBTC pojawia się taki komunikat: Warning! This serial number not found. Please fill in all information yourself – wpisuję poprawne dane, ale pojawia się takie hasło. Przepuści mnie mimo wszystko dalej?
    2. otrzymałem dokument o rejestracji drona, czy mimo wszystko muszę rejestrować również pilota?
    Pozdro!

    1. Cześć!
      1. W oknie „Date of possession of a radio communications device.” powinieneś wybrać „Temporarily imported into the country”. Wtedy będziesz mógł tam wpisać ręcznie numer drona i wszystko będzie działać.
      2. Tak, rejestracja pilota również jest obowiązkowa.

      Pozdrowienia!

  25. Cześć,
    Jadę na tygodniową wycieczkę do Tajlandii, chciałem ze sobą zabrać drona, ale trochę przeraża mnie liczba kroków potrzebnych do jego rejestracji. Nie sama liczba bo wszystko super wyjaśniłeś – dzięki – ale bardziej w kontekście długiego procesu oraz kroków które można wykonać dopiero po przylocie versus czas potrzebny na akcept. Nie planowałem też nabywać tamtejszej karty sim.
    Chyba sensowniej jest zrezygnować, co sądzicie z praktyki?

    1. Cześć!
      Wąski gardło obecnego procesu to w tej chwili rejestracja w NBTC gdzie trzeba chwile poczekać, i powiedział bym że średnio trzeciego dnia ma się pozwolenie z NBTC, choć czasem potrafi zająć to dłużej. Także doskonale rozumiem że przy tygodniowym wypadzie to nie do końca ma sens.
      Moim zdaniem, jak jedziesz na tak krótko, to lepiej skorzystasz jak się skupisz na doświadczaniu Tajlandii niż bieganiu po bankach i stresowaniu się dronem. A Tajlandia ma to do siebie że jak raz się ją odwiedzi, to potem się tam wraca 🙂
      Udanego wyjazdu!

    1. Cześć!
      Najrozsądniejsze wydaje mi się poczekać na przylot i zakup numeru w Tajlandii. Nowy system wydał mi licencje pilota oraz rejestrację drona natychmiast. Także nie ma już tego problemu że trzeba czekać kilka dni na potwierdzenie. I można to robić niezależnie i równocześnie z NBTC.

      Przed podróżą sugeruję zapoznać się z dokumentami które są dostępne na stronie głównej UAS, pod przyciskiem „Basic Knowledge for Drone Pilot” – to z nich przygotowane są pytania do testu. Potem od razu po przylocie utworzyć konto, zrobić test i zarejestrować drona.
      Ja sam zauważyłem ten problem z testem, i właśnie kończę pracę nad ebookiem z opracowaniem pytań i odpowiedzi do tego testu, tak aby każdy mógł się jeszcze łatwiej przygotować i zdać go bez stresu, za pierwszym razem. Powinienem go skończyć w ciągu najbliższych kilku dni.

    2. Tajski numeru telefonu można wynająć na chwilę, właśnie do takich rejestracji. Jest to wirtualny numer, który działa przez kilka godzin. Koszt to jakieś 0,5-2 €. Jest kilka stron z tą usługą, np. Receive-SMS, SMS-Man, Pinger TextFree, Sonetel, Hushed

  26. Hejka czy gdzieś jest dostępny ten test który jest do rozwiązania na CAAT, i pytanie czy ktoś go rozwiązywał czego on dotyczy, jak się do niego przygotować ?

    1. Cześć!
      Ten test jest dostępny po zarejestrowaniu na portalu CAAT. Test to QUIZ z 40 pytaniami jednokrotnego wyboru. Na portalu dostępne są dokumenty z informacjami do każdego działu pytań na podstawie których są przygotowane pytania. Dotyczy oczywiście prawa dronowego w tajlandji, w jakich miejscach sprawdzać informacje o strefach lotniczych, jak daleko można latać dronem, fizyka dronów i tym podobne. W tekście posta umieściłem zdjęcie z pierwszymi trzema pytaniami, możesz sobie na to spojrzeć 🙂

      Test już rozwiązywałem, i ukończyłem go za pierwszym razem, po dokładnym przeczytaniu i analizowaniu dostarczonych dokumentów. W tej chwili pracuję nad dokładnym opracowaniem odpowiedzi do wszystkich pytań z tego testu, tak aby uprościć to osobom które chcą to zrobić szybciej i bezstresowo. Myślę że w ciągu kilku dni powinien być gotowy. Trochę z tym schodzi bo odpowiedzi potrafią być nieprecyzyjne, przez co muszę weryfikować angielskie i tajskie wersje pytań oraz dokumentów których tłumaczenie też nie zawsze jest 1:1 zgodne z angielskim. Jeśli Ci się spieszy i chciałbyś mieć dostęp wcześniej to daj znać na email lub instagram.

      1. Witaj,

        A co w przypadku jeśli wysłałem wszystkie dokumenty do CAAT 22 grudnia 2024 (do dnia dzisiejszego brak odzewu), a teraz widzę, że jest jakiś jeszcze test? Wszystko robiłem z twojego poradnika i się dzisiaj zaskoczyłem, że jakiś doszedł nowy punkt 🙂

        1. Cześć!
          Nie widziałem nigdzie informacji co w takiej sytuacji, ale wydaje się logicznym jak system pozwalał na rejestracje do 27 grudnia to powinni je jeszcze rozpatrywać.
          Na twoim miejscu sprawdził bym status rejestracji, i jak nie ma żadnej informacji o anulowaniu to dał bym im trochę czasu na akceptację rejestracji w starym systemie.

          Na odpowiedź od CAAT, czy ten nowy test jest wymagany od osób która mają starą rejestrację też czekam. Będę dawał znać jak dostanę odpowiedź

        2. Ja rejestrowałem 24 bez testu i dzisiaj sprawdziłem po zalogowaniu na Caat i miałem status approved. Wydrukowałem sobie decyzję i teraz ogarnę wstępnie Nbct

  27. Cześć,
    złożyłem wniosek o rejestrację drona w CAAT 3 Grudnia. Dzisiaj otrzymałem potwierdzenie (11.12).
    Zakupiłem polecaną przez ciebie polisę Aeoropolisa.
    Wszystko przeszło sprawnie i skutecznie.
    Dzięki!

  28. Cześć,
    Zrobiłem rejestracje w CAAT, jednak prócz samego drona DJI dodałem również drony FPV – własna konstrukcja, przerabiałeś może już ten temat ? Wszędzie podaje numer drona od DJI bo tylko on ma numer i kod QR. Zastanawiam się również czy w CAAT trzeba rejestrować każdego osobno czy mogę tak jak to zrobiłem 3 drony w jednym podaniu. Co by nie było zdjęcia wysłałem całej 3.

    1. Miałem ten problem, ale zupełnie odpuściłem rejestrację customów, głównie właśnie przez braki numerów.
      A obecnie przerzuciłem się na Avatę, która ma te numery. Wiadomo, nie jest tym samym co 5’’, ale mam z nią jednak większe poczucie bezpieczeństwa że na nikogo nie spadnie i że sama wróci jak straci sygnał.

      1. Dziękuje za odpowiedź. W takim razie dam znać, jak to będzie wyglądało przy moim zgłoszeniu. Przy swoich FPV mam gps więc działa podobnie jak DJI przy braku sygnału.

        1. Cześć, No to CAAT przyjęło wniosek jednak sami z automatu wykreślili wszystko inne niż DJI. Więc albo każdego drona trzeba zgłaszać osobno (biorę 3) – co było by dziwne, albo to że nie podałem numeru seryjnego dronów FPV ( mogę podać tylko numery FC ). Co by nie było wydaje mi się, że największym problemem są zdjęcia z kodem QR o ile w dronach „sklepowych” nie ma takiego problemu to przy FPV takiego kodu nie ma. (może się znajdzie na poszczególne elementy wyposażenie, może).

        2. Cześć!
          Mi zawsze te formularze wyglądały tak jak bym miał każdego drona zgłaszać osobno i zawsze tak robiłem. Oczywiście działało. Ale też właśnie customów nie probowałem rejestrować.

          Jeśli zależy Ci na rejestracji tych dronów to sugerował bym pisać bezpośrednio do CAAT i od razu też z tymi samymi pytaniami do NBTC z pytaniami co i jak w takim przypadku. Odpisywanie trochę im zajmuje (2-3 tygodnie) ale zawsze byłem usatysfakcjonowany z udzielanych odpowiedzi. Jak dostaniesz odpowiedź to daj znać, bo to może być całkiem przydatne info dla kolejnych osób 🙂

          1. Jeśli bym miał 2 czy 3 tygodnie, to pewnie dalej bym się z tym bawił.
            Jednak wylatuje za kilka dni… więc co ma być to będzie 😉

            Dziękuje za pomoc Grzegorz i za fajne opisane procedury zgłoszenia. Naprawdę mi to pomogło.

  29. Witam.

    Zakupiłem dokładnie to samo ubezpieczenie które zosatało pokazane w poradniku jednakże przyszła mi odpowa z CAAT „The request was not approved
    The insurance does not specify the type of drone.” Czy mogłbym prosić o link do ubezpieczenia gdzie ubezpieczenie to napewno spełnia wszelakie wymagania urzędu CAAT?

    Pozdrawiam serdecznie
    Patryk

    1. Cześć!
      Ubezpieczenie które polecam tutaj jest sprawdzone przeze mnie i tylko dlatego je polecam, Jednak dostałem kilka dni temu też od innej osoby informację, że też miała z tym problem. Po ponownym złożeniu aplikacji jej zgłoszenie zostało zaakceptowane (z tym samym ubezpieczeniem). Napisałem już do CAAT w tej sprawie i czekam na odpowiedź.

      Jeśli chcesz inne ubezpieczenie, które ma te wspomniane informacje, to możesz skorzystać z tajskiego MASII. Wcześniej na blogu je polecałem, jednak zrezygnowałem z niego bo proces ubiegania się o nie jest znacznie bardziej skomplikowany.

      Pozdrawiam z Koh Chang
      Grzegorz

      1. Cześć Grzegorz!

        Dzięki za odpowiedz! Faktycznie po ponownym złożeniu aplikacji z tym samym ubezpieczeniem moje zgłoszenie zostało zaakceptowane.

        Pozdrawiam,
        Patryk

        1. Cześć Patryk!

          Wielkie dzięki za wrócenie z tą informacją! Dobrze słyszeć że za drugim razem akceptują i mamy to już potwierdzone w drugim przypadku. Ta informacja na pewno przyda się kolejnym z tym problemem 🙂

          Pozostaje tylko życzyć udanego wyjazdu i świetnych ujęć z powietrza!
          Pozdrawiam Grzegorz

    2. Hej!
      Dostałem dziś odpowiedź na maila w sprawie odrzuceń wniosków związanych z ubezpieczeniem. Okazało się, że samo ubezpieczenie jest jak najbardziej poprawne i akceptowane przez CAAT. Problem leżał po stronie osoby przyjmującej zgłoszenia – popełniła błąd.
      Dobra wiadomość jest taka, że podjęto już działania, żeby takie sytuacje się nie powtarzały – odświeżono wytyczne dla pracowników.

      Teraz nikt nie powinien już mieć problemu z odrzuceniem wniosku z tego powodu! 🥳

  30. Cześć.
    Jestem na etapie rejestracji w NBTC. Na samym końcu w miejscu gdzie dodaje sie zdjęcia dokumentów w pozycji 3.1 Legal result, też trzeba coś dodac ?

    1. Cześć Piotr!
      Nie ma konieczności aby na polisie był numer seryjny drona. Wystarczy mieć tą polisę wykupioną i załączyć do wniosku.

    1. Dzień dobry,
      O zmianie stanu swojego zgłoszenia zostaniesz poinformowana mailem. Logując się na swoje konto na stronie CAAT, w zakładce „history” będziesz miała stan zgłoszenia i będziesz mogła tam też pobrać swoje potwierdzenie rejestracji.

  31. Witaj Grzegorzu! Serdecznie dziękuję Ci za tę publikację. Z Tobą pomyślnie przeszedłem przez wszystkie etapy rejestracji dronem za co serdecznie Ci dziękuję. Będąc już tu na miejscu i po uzyskaniu zgody od NBTC tylko jeszcze jedna rzecz jest dla mnie niejasna. Czy w Tajlandii tak jak w Polsce należy każdorazowo zgłaszać lot w jakiejś aplikacji takiej jak DroneTower?

    1. Cześć Daniel!
      Bardzo się cieszę, że poradnik okazał się pomocny i sprawdza się dla kolejnych osób.
      W Tajlandii wystarczy przejść przez opisane kroki rejestracji w CAAT i NBTC. Po zakończeniu rejestracji nie ma potrzeby zgłaszania każdego indywidualnego lotu, o ile przestrzegasz lokalnych zasad lotów dronem – np. trzymasz się z dala od lotnisk, parków narodowych i przestrzeni, gdzie obowiązują dodatkowe ograniczenia.
      Miłego latania!

  32. Hej. Mam pytanie do tego kroku:
    Załóż konto na stronie urzędu. Potem z menu wybierz Registration -> The Foreigner.
    Czy Wam też nie działa ten formularz 'The Foreigner’? Przenosi mnie na stronę główną…

    Dodatkowo, piszesz tutaj o tym, aby dołączyć do wniosku w CAAT: Kopie polisy ubezpieczeniowej drona. Ale jak mam ją załączyć skoro jest jeszcze nieopłacona i będzie dopiero na miejscu w Tajlandii?

    1. Cześć Marcin!
      Strona CAAT mi też średnio działała często nie ładując się. Zwykle po odświeżeniu załadowywała się i finalnie udało mi się te wnioski uzupełnić, choć czasem musiałem uzupełniać je drugi raz.

      Odnośnie ubezpieczenia, to dlatego, że może być to inne ubezpieczenie i nie musisz koniecznie korzystać z tego od tajskiego MASII. Ja właśnie sprawdziłem cały ten proces kolejny raz, tym razem z polskim ubezpieczeniem i w tym tygodniu będę aktualizował wpis polecając właśnie nowe polskie ubezpieczenie, które można bez problemu wcześniej wykupić i załączyć w tym wniosku.

    2. Hej,

      ja np wykupiłem zgodnie z sugestią Grześka z komentarzy Aeropolisę i tam opłacasz od razu 🙂 Czekam jeszcze na rozpatrzenie w CAAT.

      1. Hej Marcin,
        Jak poradziłeś sobie z przejściem przez formularz „the foreigner”? Mam ten sam problem, że cofa mnie ciągle na stronę główną.

        1. Cześć Patryk!
          Musisz najpierw zarejestrować konto. Możesz to zrobić na samym dole strony która ci się prawdopodobnie otwiera, pod tym wiekim obrazkiem, reklamą targów.

  33. Hej,

    a czy przypadkiem jak rejestruje drona w nbtc i wybiorę „no visa” to wtedy nie będę potrzebował visy do rejestracji i można to ogarnąć przed przyjazdem? Próbowałeś może w ten sposób?

    1. Cześć Daniel!
      Próbowałem już coś takiego zrobić, bo czytałem w necie że podobno da się zarejestrować jeszcze przed przyjazdem bez pieczątki. Jednak odrzucili mi podanie wskazując że mam przesłać zdjęcie pieczątki z paszportu. Zaakceptowali je po tym jak załączyłem zdjęcie pieczątki już po przylocie.

      Co do do wyboru „no visa”: wybranie wg dokumentacji, powinno oznaczać że przyznają rejestrację na 90 dni, a nie do końca wizy/pieczątki. A będę tego pewien na początku przyszłego tygodnia bo muszę jeszcze opłacić rejestrację drugiego drona którego dokładnie w ten sposób próbowałem zarejestrować 🙂

      1. Super,

        dzięki za odpowiedź. My lądujemy na Phuket 16 listopada, więc czekam z niecierpliwością na rozwój sytuacji w przypadku Twojej rejestracji 🙂

    1. Cześć Jakub!
      Biorąc pod uwagę, że tylko ubezpieczyciel wymaga potwierdzenia zakupu, myślę, że jeśli na paragonie będzie nazwa drona lub chociaż marka to istnieje szansa, że nie będą zwracać na to szczególnej uwagi 😉
      A nie mam bezpośredniego doświadczenia w takiej sytuacji. Sam zawsze składałem wnioski z fakturą, a nikt też do tej pory nie dzielił się podobnymi doświadczeniami.

      Jeśli możesz poczekać, to w przyszłym tygodniu osobiście wybieram się do CAAT, żeby zająć się swoimi sprawami związanymi z rejestracją i sprawdzić, czy uda się zarejestrować drona na polskie ubezpieczenie które nie wymaga dowodu zakupu.

  34. Cześć Grzegorz, czy udało Ci się potwierdzić możliwość nabycia polisy przez AeroPolisa? Czy jest opcja zaznaczenia wersji angielskiej, czy trzeba o to prosić dodatkowo? Czy też wystarczyła polska wersja? Rozumiem, że wystarczająca wtedy jeśli chodzi o wymogi jest ta opcja z ubezpieczeniem na 200k. PLN?

    1. Cześć Jakub!
      Niestety sprawy mi się skomplikowały. Moja poprzednia rejestracja dronów, na stary poprzedni paszport, jest ciągle ważna. W zeszłym tygodniu odrzucili mi tą nową rejestrację z ubezpieczeniem Aeropolisy, z powodu ciągle ważnej rejestracji drona. Napisałem już maila co mam z tym zrobić ale ciągle czekam na odpowiedź. Dlatego nie jestem ciągle w stanie potwierdzić czy to ubezpieczenie na pewno przejdzie.

      Aeropolisa wystawia od razu ubezpieczenie które jest w dwóch językach (polski i angielski) i nie trzeba o to dodatkowo prosić.

      W komentarzach poniżej JJ pisze że kupił ubezpieczenie: „Finansowa Chata za 104 zł/rok na cały Świat” i mu przeszło rejestrację w CAAT więc wydaje się że możesz spróbować z tym ubezpieczeniem jeśli ci się śpieszy. Jak spróbujesz i będzie ok to daj o tym znać to inni będą wiedzieli, że na pewno można też z niej skorzystać 🙂

    2. Część
      Właśnie wróciłem z urzędu CAAT w Bangkoku i zatwierdzili mi rejestrację z polskim ubezpieczeniem od Aeropolisa.
      Kupowałem ten wariant Basic o którym piszesz na 200 000 zł.

  35. Witam, jestem na etapie rejestracji w NBTC, wypełniłem wszystkie dane odnośnie mojej osoby i adres hotelu gdzie się zatrzymam, potem na dole klikam SAVE i dostaję komunikat Completed, wygląda że wszystko ok strona się przeładowuje ale dalej jestem w tym samym formularzu, nigdzie nie widzę opcji-części „Date of possession of a radio communications device”

    1. Cześć!
      Z tego co piszesz, wydaje mi się że ciągle jesteś na stronie zakładania konta lub modyfikacji swoich danych.
      Wspomniane pole „Date of possession[..]” jest widoczne jak już przejdziesz do rejestracji Drona. Aby tam przejść musisz z górnego menu wybierać: Request Form -> UAV’s Radio Equipment Registration -> New registration of drone

  36. Ja lecę na koniec października i to co się da, chciałem ogarnąć wcześniej. A Masii leci w kulki, bo drugi raz odpisali, że wkrótce załatwią sprawę i nadal nic.

      1. W końcu po dwudziestu dniach udało się dogadać z Masii. Ale jak najbardziej czekam na info jak z tym polskim ubezpieczeniem. Pozdrawiam

        1. Super, że udało się w końcu z nimi dogadać! Będę informował na bieżąco, jak tylko uda mi się coś ustalić z tym polskim ubezpieczeniem. Trzymaj się!

          1. Hej,
            właśnie dostałem info odnośnie papierów CAAT czekałem 8 dni.
            Ubezpieczenie mam wykupione w Finansowa Chata za 104 zł/rok na cały Świat.
            Dostałem pozytywną decyzję i zabieram się za NBTC 😉

            1. Cześć! Dzięki za info, super, że zaakceptowali polskie ubezpieczenie. Teraz z większym spokojem będę testował nowe opcje. Powodzenia z NBTC!

            2. Cześć Grzegorz, czy udało Ci się potwierdzić możliwość nabycia polisy przez AeroPolisa? Czy jest opcja zaznaczenia wersji angielskiej, czy trzeba o to prosić dodatkowo? Czy też wystarczyła polska wersja? Rozumiem, że wystarczająca wtedy jeśli chodzi o wymogi jest ta opcja z ubezpieczeniem na 200k. PLN?

            3. Część!
              Właśnie wróciłem z urzędu CAAT w Bangkoku i zatwierdzili mi tam rejestrację z polskim ubezpieczeniem od Aeropolisa. Także już je oficjalnie polecam, a w najbliższych dniach opublikuję aktualizację tego posta polecając już polskie ubezpieczenie.

  37. Cześć, czy polecacie inną stronę do wykupienia ubezpieczenia? Ponieważ na MASII nie ma do wyboru modelu DJI MINI 3, jest tylko MINI 3 PRO.

    1. Sprawdzonej alternatywy niestety nie mam. Myślę, że możesz do nich śmiało napisać na maila, że chcesz ubezpieczyć Mini 3, którego nie ma na stronie. Jestem pewien, że ci go ubezpieczą. Jakiś czas temu nie było tego wyboru dronów i samemu się wpisywało wszystkie dane drona. A na maile oni bardzo sprawnie odpisują.

      PS. Jak wszystko dobrze pójdzie, to w najbliższych miesiącach będę aktualizował posta, bo udało mi się namierzyć polską firmę, która ubezpiecza drony i oferuje ubezpieczenie po angielsku, a to powinno pozwolić zarejestrować drona w Tajlandii. A to też znacznie uprości cały proces przelewów, który jest trochę problematyczny w przypadku Masii ze względu na płatności. Tylko że jeszcze jestem przed całym procesem i nie jestem w stanie tego polecić, że działa i wszystko jest ok. Jeśli sam chciałbyś spróbować to chodzi o http://www.aeropolisa.pl

        1. Napisałem dwa maile do Masii i cisza. Skontaktowałem się z nimi na messengerze, odpisali że odpowiedzą na maila, ale do tej pory nic. Także kontakt z nimi wcale nie jest taki prosty.

          1. Szkoda, że tak to wygląda. Chyba nie pozostaje nic innego, jak dalej do nich pisać i liczyć na odpowiedź.

            Tak jak wspominałem, w Tajlandii niestety nie mam innych opcji do polecenia, bo wcześniej z Masii nie było problemu.

            Planuję być w Tajlandii w październiku, więc wtedy sprawdzę, jak działa to polskie ubezpieczenie. Nie wiem, kiedy Ty lecisz, ale jeśli później, to mogę Ci dać znać, czy wszystko poszło bez problemu z tym ubezpieczeniem.

    2. Witam,
      Lecę w grudniu do Tajlandii na 3tyg. Mam zamiar kupić drona i wziąć go ze sobą. Przeczytałem cały artykuł który jest bardzo użyteczny i w screenie dotyczącym NBTC widziałem rubrykę NO VISA. I moje pytanie brzmi czy lecąc na 3tyg co nie wymaga ode mnie robienia wizy, mogę zarejestrować drona bez wyrabiania, czy jednak mimo wszystko muszę zrobić wizę i bez tego nie uda mi się?

      1. Cześć!
        Nie trzeba wyrabiać wizy, aby zarejestrować drona. Daty, które się podaje, służą do określenia okresu ważności rejestracji. W przypadku braku wizy powinny one odpowiadać datom z pieczątek w paszporcie, które otrzymuje się podczas kontroli granicznej.

        Nigdy nie aplikowałem, wybierając opcję „no Visa”. Zauważyłem jednak, że w dokumentacji NBTC dotyczącej wypełniania tego wniosku napisano, iż wybranie pola „no Visa” oznacza, że będzie ona ważna od dnia zaakceptowania wniosku plus 90 dni.
        W ciągu miesiąca wybieram się do Tajlandii. Sprawdzę tę opcję i dam znać, czy mój wniosek zostanie pomyślnie zaakceptowany. 🙂

        1. Witam,
          Jestem wlasnie w trakcie rejestracji do NBTC i zaciekawiłeś mnie ta opcja „no Visa” , cytuje: „oznacza, że będzie ona ważna od dnia zaakceptowania wniosku plus 90 dni.” masz moze link gdzie znajdę do tej dokumentacji? Pozdrawiam Marek

  38. Witam,
    Jak opłacili Państwo ubezpieczenie? Ten ubezpieczyciel żąda przesłania skanu karty kredytowej, co wydaje się trochę dziwne i ryzykowne…

    1. Przesłanie zdjęć karty jest co najmniej alarmujące. Wszystkie opłaty robiliśmy na miejscu w Tajlandii w bankach. Proponuje zapytać ich o dane do przelewu i spróbować zrobić przelew międzynarodowy np. Revolutem. Nam już w kilku krajach się udało tak zapłacić. Mają mały procent prowizji, a przelewy zwykle dochodzą w ciągu kilku minut. Inni podróżnicy pisali nam że udało im się zapłacić przez znajomego w Tajlandii. Zostaje też pewny sposób płatności gotówką w banku w Tajlandii. Zajmuje to 30 min łącznie z czekaniem w kolejce.

    1. Za ubezpieczenie możesz spróbować zapłacić przez znajomego w Tajlandii albo przelewem międzynarodowym. Za to z płatnością dla urzędów jest ciężej bo kwit od nich jest w całości po Tajsku. Opłacenie tego w banku w Tajlandii zajęło nam 30 min razem z czekaniem w kolejce.

    1. Faktycznie niedawno się to zmieniło. Dzięki. Super bo można zacząć procedurę przed wyjazdem. Grzesiek już pracuję nad aktualizacja posta. Pozdrawiamy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *